Væk din krop med solhilsenen

Yoga er et pusterum og en gave til dig selv. Yogaen sætter nemlig fokus på dig, din krop og dit mentale velvære og er med til at opretholde balance i en travl hverdag. Så derfor er mit bedste råd til dig, der vil starte dagen godt: Væk din krop med solhilsenen hver morgen. Og med det mener jeg, at du skal prøve at lave den ultimative yoga øvelse over dem alle, nemlig solhilsenen. Solhilsenen er sammensat af 12 små yoga øvelser. Med øvelsen kommer du hele vejen rundt, så at sige, og vækker din krop. Øvelsen giver dig også energi og er derfor ekstra god for dig om morgenen.

Væk din krop med solhilsenen

Jeg starter stort set hver eneste morgen med at lave solhilsenen. Det gør jeg fordi jeg ved, hvad det gør ved mig – på den go’e måde. Har jeg f.eks. sovet dårligt om natten, ja så kæmper jeg mig igennem et par runder af solhilsenen på min yogamåtte.

Det gør jeg fordi jeg gennem årene har lært, at den øvelse kan rent faktisk kan vende min dag, mit energi niveau og mit humør. Fra at være træt, trist og have en rigtig øv dag til en dag, hvor jeg har energi, overskud og har en anderledes positiv tilgang til tilværelsen.

Sådan laver du solhilsenen

Solhilsenen er en serie af yoga øvelser, der foregår i en glidende bevægelse. Har du ikke lavet yoga før, så fortvivl ikke. De første par gange du laver solhilsenen vil du selvfølgelig ikke kunne lave de enkelte delpositioner i en flydende bevægelse. Men bare rolig, det skal nok komme i takt med at du øver dig.

Du vil formentlig også opleve, at den kan udføres med lidt variationer. Men her får du den måde, som jeg har lært at lave den hos Nordisk Yoga i Odense.

Min version af solhilsenen

-stil dig forrest på yogamåtten; dine fødder i hoftebredde, armene lidt ud fra kroppen. Dine håndflader skal pege fremad

-før dine arme op over dit hoved og lad håndfladerne mødes samtidig med, at du svejer let bagud med dine arme og kigger op på dine hænder

-med samlede håndflader lader du dine arme og forkrop falde ned mod måtten; dine ben skal være så strakte som muligt

-sæt dine hænder i yogamåtten – alternativt løft overkroppen lidt op og placer dine håndflader på forsiden af dine skinneben, så ryggen er vandret

-sæt nu begge håndflader ned på yogamåtten samtidig med, at du fører dit højre ben bagud. Dine tæer skal være underbøjede og din højre hæl skal pege opad

-før nu venstre ben bagud og skub din rumpe i vejret, så kroppen danner et omvendt V.

-sænk dig ned så din krop danner en planke. Pas på din rumpe ikke stritter for meget; kroppen skal være en lige linje

-sænk dig ned at ligge på maven. Start evt. med at sætte dine knæ i gulvet, inden du sænker dig ned. Lad kroppen hvile på måtten et øjeblik

-dine håndfladerne er på måtten udfor dit bryst. Løft nu din overkrop op, så du får et stræk på forsiden af kroppen, mens benene bliver i måtten

-herfra glider du op og over i hundestrækket (det omvendte V). Forsøg at holde ryggen lige, stræk dine ben så meget du kan og pres overkroppen ned mod gulvet. Det er ok at bøje lidt i benene og at hælene ikke er i gulvet.

-sæt nu højre ben frem på yogamåtten, så benet/knæet er mellem dine hænder

-sving venstre ben hen ved siden af dit højre ben

-rul dig nu langsomt op, ryghvirvel for ryghvirvel, mens du lader dine hænder glide op ad din forkrop på en indånding. Stræk armene helt op over dit hoved og på en udånding lader du dine arme glide ud til siden og ned til udgangspositionen.

Du er nu klar til at lave solhilsenen til den anden side også. D.v.s. at det er venstre ben, der føres bagud først.

Væk din krop med solhilsenen

Som jeg skrev tidligere i indlægget, så starter jeg stort set alle mine morgener med at lave solhilsenen. Som oftest laver jeg 5 runder af øvelsen; d.v.s. 5 gange starter jeg med højre ben bagud først – og 5 gange starter jeg med venstre ben bagud først. Og hvis du hellere vil starte med at lave øvelsen med venstre ben først, så gør du bare det.

Rigtig god fornøjelse med øvelsen.

Du kan downloade en visuel og printbar pdf version af sol hilsen øvelsen her.

Du kan downloade en tekst beskrivelse af solhilsenen her.

Du kan stadig nå at tilmelde dig min adventskalender via linket her. Så modtager du de næste 3 (advents)søndage en mail fra mig med en printbar pdf med nogle af de yoga øvelser, jeg selv bruger hver dag.

Jeg er glad for, at du læser med på min blog. Du er naturligvis meget velkommen til at skrive kommentarer under mine blogindlæg og/eller på mine opslag på mine øvrige profiler på hhv Bloglovin, Instagram, Facebook og Pinterest

Mangler du inspiration til din næste kærestedate?

Så tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine 17 ideer til en kæreste date på en printbar pdf.

Hverdage er der flest af - og derfor må hverdagene meget gerne indeholde små kæreste dates og masser af hverdagsglimmer.

Mit mål er at inspirere dig, uanset om du er 35 eller 50, til et liv, hvor der er plads til både løbesko, gode oplevelser, G&T og masser af livsglæde.

 

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev The Harbour Girl Inside Look, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

You may also like...

2 Responses

  1. Louise siger:

    He, he så vigtigt med god assistance i hundestrækket🐶🧘🏻‍♀️😉

    God søndag😃

    Kh
    Louise

  2. Janet siger:

    👋☀️Den øvelse er altid det første jeg foretager mig, hver morgen. Min gravbøllebasse deltager gerne, specielt i hundestrækket.
    God dag i Odense.