Sund og mættende morgenmad

Hvis du som jeg er den sultne type om morgenen, så er du garanteret også på udkig efter nogle morgenmadstyper, der mætter godt. Jeg har nemlig fundet ud af at ved at spise en både sund og mættende morgenmad, så undgår jeg at snige for mange usunde mellemmåltider ind inden frokost.

Jeg har fundet frem til 5 forskellige morgenmadstyper, der alle virker godt for  mig. Alle 5 typer morgenmad er lette at gå til og kan laves på 10-12 minutter på nær bananpandekagerne. De kræver nemlig lidt mere forberedelse end de øvrige 4. Og for mig er forberedelsestiden også en vigtig faktor. Men til gengæld laver jeg så gerne en større portion bananpandekager.

Du kan i øvrigt læse mere om fordelene ved at spise sig mæt om morgenen her.

Sund og mættende morgenmad

Chiagrød med mandelmælk

Chiagrød kan med fordel forberedes dagen før. Om morgenen tilsætter du græsk yoghurt eller skyr og vaniljesukker og så er grøden klar. Jeg plejer at lave en pæn portion ad gangen, så jeg har til flere dage. Jeg spiser ofte bær som blåbær og granatæblekerner til chiagrøden.

Du finder den opskrift på chiagrød, som jeg bruger her.

Sund og mættende morgenmad: Chiagrød med bær
Sund og mættende morgenmad: Chiagrød med bær

Ristet rugbrød med avocado og tomat

Kræver næsten ingen forberedelse. Personligt kan jeg godt lide ristet rugbrød, men du kan sagtens spise denne type morgenmad uden at riste rugbrødet

Ristet rugbrød med avocado og tomat
Ristet rugbrød med avocado og tomat

Kogt æg og rugbrød

Det tager 6-10 minutter at koge et æg afhængig af om du er til blødkogt eller hårdkogt. Lidt salt og et stykke rugbrød og evt. lidt smør

kogt æg i æggebæger
kogt æg i æggebæger

Scrambled eggs

Forberedelsestiden er 5-10 minutter, idet æggene skal piskes og så tilføjer du enten vand eller mælk og steger æggemassen på panden. Jeg spiser ofte en avocado eller nogle små tomater og et stykke rugbrød sammen med mine scarmbled eggs. Alternativt hvis jeg har en rest grøntsager, så bruger jeg dem til at toppe mine scrambled eggs med,; som du kan se på billedet.

scrambled eggs med grøntsager og rugbrød
scrambled eggs med grøntsager og rugbrød

Bananpandekager

Kræver lidt længere forberedelsestid, så dem kan du lave om søndagen som jeg ofte gør. Så har du bananpandekager til hele ugen. Jeg spiser bananpandekager med en klat skyr eller græsk yoghurt og nogle forskellige bær. Typisk blåbær og granatæblekerner. Du kan også putte flydende honning på dine bananpandekager, hvis du har en sød tand.

Du finder den opskrift på bananpandekager, som jeg bruger her.

Bananpandekager
Bananpandekager

Jeg er glad for at du læser med på min blog og du er velkommen til at skrive kommentarer under mine blogindlæg og/eller på mine opslag på mine øvrige profiler på BloglovinInstagram, Facebook og Pinterest

Tilmeld dig The Harbour Girl Inside Look

Og få 17 ideer til en kæreste date. Du får også tips til hvordan jeg håndterer tankemylder og stress og hvordan jeg som 50+ prøver at balancere sunde vaner og livsnyderi med fokus på yoga, løb, sund mad og masser af positive oplevelser, når du tilmelder dig The Harbour Girl Inside Look.

Ved at tilmelde dig The Harbour Girl Inside Look, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig The Harbour Girl Inside Look igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

You may also like...

6 Responses

  1. Jeg er også altid så sulten om morgenen. Men jeg kan næsten ikke klare mig uden min havregryn. Som jeg så pynter med lidt diverse. Men hvis jeg er ude og udvalget er der så altid en avokado mad 🙂
    /Annette

    • Hej Annette
      Jeg har forsøgt mig med havregryn, men jeg bli’r sulten i løbet af en time🙈
      Og altid ja tak til avocado 🥑😋

      Kh
      Louise

  2. Lærke siger:

    Det ser lækkert ud 😋 det virker bare ikke til at være så meget morgenmad

    • Mange tak😋
      Der er jo heldigvis et meget stort udbud af morgenmadstyper. De her 5 ting virker for mig og gør mig mæt.

      Så sent som i dag fik vi faktisk omelet med grøntsager og rugbrød til morgenmad🍳🥕🥦

      Men bananpandekagerne bruger jeg også ind imellem som en formiddags snack på arbejde🍌🥞

      God søndag☀️😎

      Kh
      Louise

  3. Janet siger:

    Mums med pandekager, dem skal jeg snarest have testet😋.

    Ellers starter jeg altid min dag med et æg og lidt yoghurt, så kører det.

    • Æg er altid godt og mætter fint. Yoghurt er ikke lige mit hit🙈

      Til gengæld er jeg vild med bananpandekagerne🍌🥞 og de er lette at lave og kan også bruges som et lille mellemmåltid😋

      Kh
      Louise