fbpx

<indlægget indeholder reklamelink>

I år valgte Mads og jeg at holde nytårsaften i Hamburg. Hamburg er en af vores favoritbyer og vi besøger gerne byen et par gange hvert år. I år holdt vi bl.a. sommerferie der, som du kan læse mere om i et tidligere indlæg her. Så når en gammel drøm om at holde nytår udenlands skulle forfølges, så var Hamburg et meget naturligt valg for os. Netop fordi vi kender byen rimlig godt og er vilde med at komme der.

Vi valgte også helt bevidst et hotel vi kender ret godt og som ligger centralt – nemlig Hamburg Marriott hotel. Så var vi nemlig tæt på centrum, rådhuspladsen og Binnenalster. Alle steder, hvor vi forventede, at det kunne være sjovt at være en nytårsaften. Vil du have inspiration til andre lækre hoteller i Hamburg, så kan du via linket her se Forbrugermagasinets liste over hoteller i Hamburg.

Vi valgte at køre til Hamburg allerede mandag d. 30. december og landede dernede ved 13 tiden. Planen var, at vi ville bidrage lidt til den slunkne tyske handelsbalance. Mads og jeg havde nemlig aftalt at købe en del af vores julegaver til hinanden i Tyskerland.

Dagen før dagen

Så mandag eftermiddag gik med at få shoppet. Vores yndlings shoppeområder i Hamburg er omkring rådhuset og dermed i gå afstand fra vores hotel. Det var nu mest Mads, der fik ‘rykket’ denne her gang, men jeg fik dog fundet et par trådløse høretelefoner og et mobiletui med snor.

Der var ret mange mennesker i Hamburg (surprise) og vi hørte dansk mange steder. Så vi var bestemt ikke de eneste danskere, der havde valgt at fejre nytår i Hamburg. Men Hamburg er og bliver vist en dansker by.

Mandag aften valgte vi at spise aftensmad oppe i vores ‘lokale’ kvarter: Grossneumarkt. Det er ca 10 minutters gang fra Marriott og her virker det som om, at der kommer en del lokale og knap så mange turister. Hverken Mads eller jeg er de store gourmeter, men vi var enige om at vi skulle prøve en af de restauranter vi ikke har prøvet før på Grossneumarkt.

Vi valgte en af de italienske restauranter på Grossneumarkt ‘Trattoria Due da Enzo‘ Jeg har nemlig fået Enzo anbefalet af en kollega, men det passede ikke ind i programmet, da vi var her i sommers. Men vi var enige om at aftenen godt måtte gå i fisk, når den nu stod på bøf nytårsaften. Vi valgte Dorade Salzkruste mit gemuse (und viele weisswein 🙂 ). For sevan da det er noget af det bedste fisk jeg har fået længe.

Nytårsaftensdag

Efter morgenmaden på hotellet valgte vi at gå lidt rundt i byen. Butikkerne var åbne fra kl. 10-14 d. 31/12, så planen var at vi ville shoppe, spise frokost og så gå tilbage til hotellet for at slappe af om eftermiddagen. Vi endte dog med at få shoppet lidt meget, så vi valgte at gå tilbage til hotellet og læsse af ved 13 tiden.

Egentlig ville vi gerne have spist frokost på en af de etniske restauranter i det nye shoppingcenter Perle Hamburg. Centret ligger i Spitalerstrasse ikke så langt fra Karstadt og indeholder en del restauranter. Men vi prioriterede at hvile vores trætte ben og spiste istedet frokost på Vapiano tæt på hotellet.

Eftermiddagen gik med at slappe af, se tv, læse og Mads var også lige en tur i hotellets swimming pool. Og kl. 17.45 begyndte vi at gøre klar til dronningens nytårstale på vores medbragte iPad. Og forberede vores lille before dinner snack i form af oliven og ost.

Nytårsaften i Hamburg

Vi havde bestilt bord kl. 19.30 på Blockhouse Gänsemarkt, som ligger 200-300 meter fra vores hotel. Vi havde også helt bevidst fravalgt et stort aftenarrangement med suppe, steg, is og dansemusik. Og lige så bevidst valgt et sted, hvor vi dels har spist før og kender madens kvalitet. Derudover ligger restauranten tæt på vores hotel Marriott in case vejret havde været dårligt.

Der stod Filet mignon på hovedretten på vores nytårsmenu. Og den kalv havde ikke levet forgæves, for kødet var så lækkert, rosa og mørt. Og som det ofte er på bøf restauranter, så er det bøffen og ikke tilbehøret, der er i fokus. Men vi fik en skål salat, pommes frites, steaksauce og hvidløgsbrød til vores bøf. Og en lækker hvidvin, som jeg har glemt navnet på. Men alt i alt meget lækkert.

Block House personalet var i øvrigt top spitze og iført sjove udklædninger. Og selvom de havde mega travlt var humøret i top. Alle gæster blev budt velkommen med et glas champagne og store smil. Alt i alt en positiv oplevelse og vi hyggede os gevaldigt.

Anderledes oplevelse

Vi var overraskede over at se hvor mange mennesker, der var ude at spise nytårsaften i Hamburg. Og hvor relativt få, der havde bestilt bord på forhånd. Der kom faktisk en del på Blockhouse, som ikke havde forhåndsreserveret. Men efter lidt ventetid fik de dog plads alligevel. Det kom også bag på os at se, hvor relativt afslappede de fleste var påklædt. Vi kom i det, der vist kategoriseres som ‘almindelig pænt tøj’, men vi så adskillige i cowboybukser og hættetrøjer!

Efter at have spist gik vi retur til hotellet, hvor vi tog en drink i loungen. Igen var vi lidt overraskede over at se hvor relativt mange, der sad der! Men måske nytåret bare ikke er så stort i Tyskland? Herefter retur til vores værelse hvor vi lige slappede af et kvarters tid inden vi iførte os skitøjet. Vejrmeldingen bød nemlig på lidt blæst og 2 grader, så ingen trippen rundt i små sko til os. Omkring kl. 23.30 gik vi ned mod Binnenalster, hvor folk begyndte at stimle sammen – medbringende 2 (plastik) glas og noget champagne.

Vi havde overvejet om vi skulle gå de godt 2 km ned til havneområdet for at se de store fyrværkeri shows der. Men dagens kampform var ikke helt i top, så vi valgte at blive tæt på hotellet. På Odense havn er der nemlig adskillige fyrværkeri udsalg, så i dagene op til nytår havde vi set en hel del fyrværkeri.

Kl. 00.00 gik det løs ved Binnenalster; ikke voldsomt men stille og roligt. Tror nok vi havde forventet at der havde været lidt mere gang i fyrværkeriet der. Men der var mange mennesker. Omkring kl. 0.30 gik vi retur mod hotellet, hvor den stod på natmad. Vi havde nemlig medbragt noget smørrebrød fra DK i vores køletaske. Dertil en kold øl og med ‘Ain’t got no peace like in heaven’ med Big Fat Snake i højttaleren. Min nytårsaften slutter nemlig altid med den sang 🙂

Evaluering

Alt i alt nød vi vores nytårsophold i Hamburg og alt fungerede fint. Udfordringen er jo, at der på forhånd var mange ubekendte ved at holde nytår i udlandet. Men vi fik ikke brug for vores forskellige back up planer 🙂 Det var nytår på en anden måde; måske i virkeligheden mere en hyggelig aften end en nytårsaften, som vi har snakket om. Men fedt at få prøvet vores drøm og vi kunne sagtens finde på at lave noget lignende om nogle år.

I et af mine næste indlæg kommer jeg i øvrigt med mine tips til hvor du kan bo, spise og shoppe i Hamburg.

5 ting du skal have styr på i forbindelse med at du holder nytår i udlandet

• meld ud i god tid til de personer, du plejer at holde nytår med. Så er der forventnings afstemt. Vi meldte faktisk ud allerede sidste nytårsaften, at vi højst sandsynligt var udenlands i år. Og så var det selvfølgelig lige oppe at vende igen i efteråret. Og selvom vi savnede det normalt gode selskab havde vi glædet os til at prøve en nytårsaften i Hamburg bare Mads og jeg.
  • book et hotel du kender og har boet på i forvejen. Det fjerner nogle af de ubekendte faktorer og så slipper du for nogle trælse oplevelser den vej rundt.
  • bestil bord på en restaurant. Og selvom der var en del, der kom ind på Block House uden reservation, så vil jeg råde dig til at reservere. Vi bestilte faktisk bord på Block House, da vi var i Hamburg på sommerferie i august.
  • lav en back up plan for hvordan aftenen skal tilbringes, hvis der f.eks, er dårligt vejr. Vi medbragte også både iPad og en bærbar, så det kunne lade sig gøre at se tv. Og vær praktisk i forhold til tøj.
  • nyd din nytårsaften og vær glad og stolt over at du/I har valgt at realisere en drøm. Vær forberedt på at det bliver en anderledes aften end det du plejer, men det er jo en del af valget.

Herunder kan du se nogle billeder fra vores skønne nytårstur til Hamburg.

Har du styr på dit humør?

Farvelæg dit humør

Nogle dage er gode og andre er ikke. Vi tracker vores skridt, søvn, hjerterytme og fysiske udfoldelser, men har du egentlig styr på dit humør?

Med en humørtracker kan du få et overblik over dit humør og finde et mønster i hvornår du f.eks. er glad, ked af det, eftertænksom eller stresset.

Udfyld formlen herunder og få adgang til min humørtracker, der hjælper dig med at blive mere bevidst om dit humør og hvad der påvirker det.

Når du modtager min humørtracker, tilmelder du dig samtidig mit nyhedsbrev The Harbour Girl Inside Look og accepterer, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

2 Comments

1. Louise
    Forfatter
    05/01/2020 / 16:01

Hej Janet

Tak for din kommentar. Nytår i Sydfrankrig har vi til gode, men måske det bli’r næste gang vi fejrer nytår i udlandet?

Kh
    Louise

2. 05/01/2020 / 13:04

Hamburg er en spændende – og faktisk også hyggelig by. Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde der.
    Selv holder jeg gerne nytår i Sydfrankrig, hvor – ligesom i Hamburg, det sker under lidt mere roligere omstændigheder, end vi ofte ser i Danmark.
    Dejligt I havde en god oplevelse og kærestetur.