fbpx

Oksehalesuppe a la Mads

I søndags var der træf i Møller klanen her på havnekajen i Odense. Og i den anledning gik Mads i køkkenet i lørdags og kreerede sin lækre oksehalesuppe. Vi tænkte det var godt med en god vinterspise med masse af vitaminer efter en december med masser af lækker men tung mad.

Mit bidrag bestod af at snitte grøntsager og at give chefkokken masser af ros  🙂 

Oksehalesuppe a la Mads (5 personer)

oksehaler (ca 2.5 kg)

2-4 løg,  1/4 selleri,  1-2 porrer og 4 gulerødder

ca 3 ltr. vand med oksebouillon

paprika, salt og peber

(evt. 3 spsk. mel)

tomatpure, sherry og evt. kulør

Tilbehør: flutes og hårdkogte æg

Sådan gør du:

De forskellige grøntsager snittes. Med medmindre man har en hjælper kan det være en god ide at snitte grøntsagerne før du bruner oksehalerne.

Fjern evt. overskydende fedt på oksehalerne. Herefter brunes halestykkerne i margarine i gryden. Når kødstykkerne er brunet, tages de op og lægges på en tallerken.

Brun nu de rensede og snittede grøntsager

Læg de brunede oksehaler tilbage i gryden og tilsæt (bouillon)vandet. Når suppen koger skummes den af et par gange.

Tilsæt krydderier og lad supper småsimre ved svag varme i ca 3 timer (kødet må gerne falde af benene)

Oksehalestykkerne tages op og når de er kølet lidt ned, fjerner du kødet fra benene. Kødet lægges ned i suppen igen og suppen smages til med tomatpure og sherry. Ønsker du en mørkere suppe, kan du tilsætte lidt kulør.

Man kan også vælge at si grøntsagerne fra. Vi plejer dog at lade grøntsagerne blive i suppen, da vi godt kan li’ at suppen har noget fylde.

Ønsker du en lidt tykkere suppe, kan du jævne den med lidt mel. Mads og jeg er til “tynd” suppe, så vi jævner normalt ikke vores oksehalesuppe.

Suppen kan med fordel laves dagen før den skal serveres. Den kommer den nemlig ikke til at smage dårlige af.

Vi serverer oksehalesuppen med flutes og kogte halverede æg. Velbekomme!

Oksehalestykkerne brunes
Oksehalestykkerne brunes
Oksehalesuppen er en vitaminbombe
Oksehalesuppen er en vitaminbombe
De brunede grøntsager og oksehaler
De brunede grøntsager og oksehaler
v
Vi ses om 3 timer
Har du travlt på jobbet? Sover du dårligt?

lotusstilling-vejrtrækningEller bliver din to do liste længere og længere?

Så er du ikke alene. Ca 430.000 danskere oplever symptomer på alvorlig stress hver dag. 

MEN ved at gøre noget godt for dig selv i ja bare 5-10 minutter hver dag, kan du sænke dit stress niveau.

Hvordan gør du det?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få 5 mindfulde øvelser, der hjælper dig med at sænke dit stress niveau, selvom du har travlt.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev The Harbour Girl Inside Look, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.