fbpx

Sådan skruer jeg ned for min stress

Reklame/samarbejde med AFEL

De seneste par uger har jeg sammen med Kristine og Line fra AFEL Psykoterapi sat fokus på stress. Hvordan det er at have stress, symptomer og hvad du selv kan gøre for at undgå stress og/eller afhjælpe stress symptomer.

I dagens blogindlæg ‘Sådan skruer jeg ned for min stress’ deler jeg nogle af de forskellige ting, som jeg selv har haft og har gode erfaringer med at bruge i forhold til at skrue ned for min stress og finde ro.

Vil du læse min historie, så smut forbi mit indlæg ’Du kan ikke altid se det

Yoga mod stress

Jeg dyrkede yoga inden jeg blev ramt af stress. Men jeg fandt hurtigt ud af, at yogaen kunne noget. Og i særdeleshed kunne og kan hjælpe mig med var at komme ned i og mærke min krop igen i stedet for hele tiden at være i mit hoved.

Og vi snakker altså ikke hård yoga, hvor sveden drypper af panden. Men hatha og restorativ yoga samt den meget afslappende yoga nidra.

kvinde på yogamåtte
Skru ned for din stress med yoga

For når jeg laver alle mulige og umulige yoga øvelser og stræk, så er det ret altså ret svært samtidigt at tygge drøv på sit normale tankemylder skal jeg hilse og sige.

Yogaen har simpelthen lært mig at blive bedre til at mærke min krop. At mærke hvordan et stræk føles og hvordan min krop i det hele taget har det. Og mærke efter hvad kroppen har brug for i dag.

Jeg laver stort yoga hver eneste morgen i alt fra 10 til 25 minutter hjemme på stuegulvet. Jeg starter med nogle runder af solhilsenen efterfulgt af nogle forskellige øvelser, alt efter hvad jeg lige har lyst til.

Jeg øver mig nemlig i at mærke efter hvilke dele af min krop, der har brug for at blive strukket lidt ud i dag.

Og har jeg sovet dårligt en nat (du ved den roterende grillkylling) så kan min morgen yoga som regel være med til at vende min dag fra minus til plus.

I mit tidligere blogindlæg ’Har du brug for at komme ned i tempo’ viser jeg dig nogle af mine favoritter blandt de beroligende yogaøvelser.

Kvinde i grønt t shirt sidder på altan og kigger til siden
Nej du kan ikke altid se det – altså om en person har stress

Sådan skruer jeg ned for min stress – og finder ro

Udover yogaen så har jeg fundet frem til en række forskellige aktiviteter, der hjælper mig med at få ro i både i min krop og i mit hoved.

Listen er i aldeles uprioriteret rækkefølge, for der findes som tidligere nævnt ikke ét svar eller én facitliste, der virker mod stress. Derfor har jeg forsøgt mig med mange forskellige aktiviteter. Og jeg har fundet frem til en palette af ting, der virker for mig.

Når jeg skal finde ro, så

  • gætter jeg kryds og tværs eller læser en fysisk bog eller blad
  • finder jeg farveblyanterne frem og farvelægger mandalas (også kaldet adult coloring)
kvinde sort trøje farveblyanter mandalas
Skru ned for din stress ved at finde farveblyanterne frem er en af de ting, der virker for mig
  • sidder jeg på vores altan og bare kigger
  • lægger jeg puslespil
  • laver jeg restorative yoga øvelser
  • planlægger jeg en egenomsorgsdag i ny og næ – uden planer!
  • skru ned for forventningerne om hvor meget du skal kunne holde til og udsæt cafe besøget med veninden eller skip træningen, hvis du har mere brug for at ligge på sofaen
  • bingewatcher jeg amerikanske krimiserier, hvor de har 45 minutter til at fange ’the bad guy’
  • forkæler jeg mig selv f.eks. i form af wellness behandlinger som f.eks. japansk lifting eller reiki healing
  • er jeg kreativ og fotograferer eller laver sjove videoer til Instagram
  • lytter jeg til guidede meditationer eller naturlyde. Personligt elsker jeg noget med vand enten regn eller bølger
  • husker at indlægge nogle små pauser i løbet af dagen
  • forsøger jeg at holde fast i nogle gode før sengetid rutiner ved at lægge telefonen og andre skærme fra mig en times tid før jeg skal sove

OBS: har du alvorlige symptomer på stress, så skal du søge professionel hjælp f.eks. ved din læge.

Hvad har jeg lært af mit stress forløb?

Jeg har lært, at det at være stærk faktisk ikke er lig med altid at holde sig oprejst. At styrke er også at indrømme, at her er der noget der gør ondt, gør mig ked af det eller gør mig vred.

Jeg har lært at sige fra og ikke gøre ting, bare fordi andre synes at det skal være sådan. Jeg øver mig i at fjerne ordene ’skal’ og ’bør’ fra mit liv. At mærke efter hvad jeg gerne vil. Og være ligeglad med hvad andre synes

Jeg har lært ikke at fylde kalenderen op hele tiden. At prioritere hvad og hvem jeg vil bruge min tid på og med. Selvom det stadig kan være svært at sige fra overfor folk. Og ja selvfølgelig maser jeg også mig selv en gang i mellem. Men så er det et bevidst valg jeg foretager og så er der planlagt 1-2 hviledage bagefter.

Jeg skal dog hilse og sige, at der er ikke ret mange mennesker eller ret mange aktiviteter, der er værd at bruge flere hviledage på efterfølgende!

I dag skal jeg lave så lidt som muligt

En morfar og naturen kan noget

Jeg har lært at mærke efter, både fysisk og psykisk, hvad jeg har brug for i dag.

Jeg har også lært, at det er ok at snuppe en morfar, når jeg har brug for det. Eller sige fra og det der orker jeg bare ikke i dag. Og så må de ting jeg gerne ville lave eller havde planlagt i dag vente til i morgen eller i overmorgen.

Jeg har lært at bede om hjælp fra andre og ikke opfatte mig selv som svag, når jeg gør det. Hjemme hos os er Mads og jeg enige om, at den af os der har energien i dag, også er den der tager fra.

Jeg har også lært, at jeg ikke nødvendigvis og altid skal være den person, der skal holde sammen på hele familien eller venneflokken og kunne klare alt eller være tovholder på alt.

Og sidst men ikke mindst har jeg lært at både motion og naturen er gode healere. Uanset om det er en rolig gå- tur, en løbetur eller udendørs træning med mit elskede udendørs træningsfælleskab Urbanrun.dk.

Min erfaring er, at naturen generelt godt selskab for et stresset hoved eller og en stresset krop.

I dag er det stadig forskelligt for mig hvad der virker. Det der virker den ene dag, virker ikke nødvendigvis næste dag.

Der er et liv efter stress

Jeg håber, jeg har vist dig, at der er et liv, og endda et godt liv, efter at have været ramt af stress. Men også at der ikke er en facitliste eller en hurtig måde at overkomme stress på.

For du har fået et nyt livsvilkår, når stress har været en medspiller eller rettere en modspiller i dit liv.

Har du været eller er du ramt af stress, så skal du nemlig ikke tilbage til det liv du kom fra. For så ender du bare samme sted. Du skal være parat til at lave nogle ændringer og nogle (nye) prioriteringer i dit liv. Og acceptere at det formentlig er noget, du skal have fokus på og arbejde med resten af dit liv.

Og vigtigst af alt er, at du lærer at mærke efter og passe på dig selv. For der kommer ingen takkekort nogen steder fra for at splitte dig selv ad.

 Jeg har i hvert fald måttet erkende, at mit stress forløb er noget, der på godt og ondt vil være en del af mit liv fremover. But so be it.

Er du blevet nysgerrig på en mere faglige tilgang til stress, så læs med i ’Fra stress til liv’ hos Kristine og Line. Her giver de deres bud på hvad stressen gør ved dit hoved og din krop. Derudover giver de også inspiration og konkrete værktøjer til hvordan du kommer videre.

Har du selv nogle erfaringer med stress, hvordan man kommer ud på den anden side eller har du nogle gode beroligende aktiviteter, så del dem endelig i kommentarfeltet herunder.

Træt og stressramt kvinde i grøn t-shirt på cognacfarvet sofa
Træt med træt på og et hoved der er stået af 🤯
Har du styr på dit humør?

Farvelæg dit humør

Nogle dage er gode og andre er ikke. Vi tracker vores skridt, søvn, hjerterytme og fysiske udfoldelser, men har du egentlig styr på dit humør?

Med en humørtracker kan du få et overblik over dit humør og finde et mønster i hvornår du f.eks. er glad, ked af det, eftertænksom eller stresset.

Udfyld formlen herunder og få adgang til min humørtracker, der hjælper dig med at blive mere bevidst om dit humør og hvad der påvirker det.

Når du modtager min humørtracker, tilmelder du dig samtidig mit nyhedsbrev The Harbour Girl Inside Look og accepterer, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

Skriv et svar

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.